Dag 4, 4:e oktober
En typisk dag med pul på båten. För dem som är intresserade av hur det kan gå till är välkomna att fortsätt läsa, övriga kan hoa över detta blogginlägg. Vi beslöt att huvudprojektet idag skulle vara att få ordning på vindrodret, självstyrningen som hänger i båtens akter och styr båten själv i en konstant vindvinkel. Det var två saker som måste rättas till. Upphängningen ha förskjutes så det inte hänger i mitten, visserligen bara ett par centimeter med det är nog för det ska bli slitage på linor och andra delar. Dessutom glappade en av axlarna delar rör sig runt och Milo hade beställt nya bussningar som skulle ersätta de gamla och därmed minska glappet. Enkla uppgifter men som alltid på en båt medför det merarbete. Vi beslöt att det var lättast att arbete på vindrodret då det inte hängde över vattnet i häcken på båten (mer lättåtkomligt och ingen risk att delar ramlar i vattnet) så vi beslöt montera bort den. För det behövs en jolle som låg nerstuvad. Så första arbetsuppgiften var att montera ihop jollen och blåsa upp den (det är en gummijolle).
När det var drog vi den till aktern och jag satte mig i den för att skruva bort bultarna den satt med, och den satt ordenligt. Korrosion mellan rostfritt material och aluminium gjorde det omöjligt att få loss, så vi bestämde att montera bort fästet också. Efter en del arbete kund vi få loss den och med dirken (ett rep från masttoppen som håller bommen uppe men som också kan fungera som ”kran”) fick vi upp den i sittbrunnen. Vi beslöt att börja med glappen och försökte komma underfund med hur konstruktionen var sammansatt. Vi hade en sprängskiss så ganska snart hittade vi de låsskruvar som behövde tas bort för att få ut axeln som bussningarna satt runtom. Efter lite bearbetning med CRC 50 (ett ”smörjmedel”) fick vi loss låsskruvarna och efter ytterligare lite bearbetning (inklusive gummiklubba) lossnade axeln och två armar som sitter i varandra med kuggar ramlade loss. Sen skulle bussningarna (en sorts ”förstärkningar” i hålen) tas bort och det gick inte annat än med våld, så mycket våld som inte skadad godset. Det lyckades.
Nästa steg var att göra rent ytorna, först med avfettningsmedel och sedan med en fint sandpapper. Alla moment fodrar olika typer av verktyg som ligger förvarade på olika ställen i båten beroende på dess karaktär. Så under arbetes gång lyfts dynor, öppnas luckor och krälas i utrymmen för att få fram rätt verktyg. Resultatet brukar bli tillfälligt kaos när det gäller ordningen. I alla fall, när allt var rent och snyggt var det dags att sätta i de nya bussningarna och fetta in. Just det hur satt de gamla, med flänsen upp eller inte? Jag gjorde en mental minnesanteckning med det är ju någon timme sen, är jag säker. Som tur vad finns sprängskissen för kontroll. Så i med bussningarna.
Men innan vi sätter ihop paketet så är det dumt att inte göra rent de övriga delarna som nu är lättåtkomliga. Så samma procedur som den del som just bytts görs på övriga delar. Efter ytterligare någon timme är allt klart för att sättas ihop. Då ramlar två små packningar ut. Vad kom dem ifrån och var ska dem vara? Milo såg detta så hon håller allt på plats medan jag försöker trä ner axeln genom tre olika ”hål” med armar till olika delar som alla skall sitta på ett speciellt sätt. Och kuggarna måste gå i varandra så vi måttar så de har lika många kuggar i vardera riktning – centrerar bägge delarna. Efter en del pulande glider axeln sakta ner. Samtidigt gäller det nu att få den i en vinkel så låsskruvarna kommer i de hål i axeln som låser den i position. Det tar en del måttande och försök, men till sist har vi fait-complie. Ett hopsatt vindroder med nya bussningar.
Hela operationen tog nog inte mer än fem timmar, exklusive avbrott för att titta på ett sjölejon som smög sig upp i vassen bredvid marinan och beundra vingarna på en kondor som landat vid flodkanten.
Just det – sen visade det sig att när vi satte ihop vindrodret så var en av armarna som axeln håller inte rak vilket gjorde att kugghjulens position lågfel med två kuggar. Skit samma med detaljerna – vi var tvungna att montera ner alla igen, ta ut axeln – denna gång behövde vi dock inte byta bussningar - och ändra armens position och sätta ihop allt igen. Denna gång gick det lite snabbare, övning ger färdighet. Sen återstår centreringen av vindrodret – men för det behöver vi en mekanisk verkstad som vi lokaliserat, så det är på G.
Idag (skriver detta tidigt på morgonen) skall, förutom båtpul, vi också handla då vi får skjuts till affären. Avfärd blir nog tidigast till helgen.
En typisk dag med pul på båten. För dem som är intresserade av hur det kan gå till är välkomna att fortsätt läsa, övriga kan hoa över detta blogginlägg. Vi beslöt att huvudprojektet idag skulle vara att få ordning på vindrodret, självstyrningen som hänger i båtens akter och styr båten själv i en konstant vindvinkel. Det var två saker som måste rättas till. Upphängningen ha förskjutes så det inte hänger i mitten, visserligen bara ett par centimeter med det är nog för det ska bli slitage på linor och andra delar. Dessutom glappade en av axlarna delar rör sig runt och Milo hade beställt nya bussningar som skulle ersätta de gamla och därmed minska glappet. Enkla uppgifter men som alltid på en båt medför det merarbete. Vi beslöt att det var lättast att arbete på vindrodret då det inte hängde över vattnet i häcken på båten (mer lättåtkomligt och ingen risk att delar ramlar i vattnet) så vi beslöt montera bort den. För det behövs en jolle som låg nerstuvad. Så första arbetsuppgiften var att montera ihop jollen och blåsa upp den (det är en gummijolle).
När det var drog vi den till aktern och jag satte mig i den för att skruva bort bultarna den satt med, och den satt ordenligt. Korrosion mellan rostfritt material och aluminium gjorde det omöjligt att få loss, så vi bestämde att montera bort fästet också. Efter en del arbete kund vi få loss den och med dirken (ett rep från masttoppen som håller bommen uppe men som också kan fungera som ”kran”) fick vi upp den i sittbrunnen. Vi beslöt att börja med glappen och försökte komma underfund med hur konstruktionen var sammansatt. Vi hade en sprängskiss så ganska snart hittade vi de låsskruvar som behövde tas bort för att få ut axeln som bussningarna satt runtom. Efter lite bearbetning med CRC 50 (ett ”smörjmedel”) fick vi loss låsskruvarna och efter ytterligare lite bearbetning (inklusive gummiklubba) lossnade axeln och två armar som sitter i varandra med kuggar ramlade loss. Sen skulle bussningarna (en sorts ”förstärkningar” i hålen) tas bort och det gick inte annat än med våld, så mycket våld som inte skadad godset. Det lyckades.
Nästa steg var att göra rent ytorna, först med avfettningsmedel och sedan med en fint sandpapper. Alla moment fodrar olika typer av verktyg som ligger förvarade på olika ställen i båten beroende på dess karaktär. Så under arbetes gång lyfts dynor, öppnas luckor och krälas i utrymmen för att få fram rätt verktyg. Resultatet brukar bli tillfälligt kaos när det gäller ordningen. I alla fall, när allt var rent och snyggt var det dags att sätta i de nya bussningarna och fetta in. Just det hur satt de gamla, med flänsen upp eller inte? Jag gjorde en mental minnesanteckning med det är ju någon timme sen, är jag säker. Som tur vad finns sprängskissen för kontroll. Så i med bussningarna.
Men innan vi sätter ihop paketet så är det dumt att inte göra rent de övriga delarna som nu är lättåtkomliga. Så samma procedur som den del som just bytts görs på övriga delar. Efter ytterligare någon timme är allt klart för att sättas ihop. Då ramlar två små packningar ut. Vad kom dem ifrån och var ska dem vara? Milo såg detta så hon håller allt på plats medan jag försöker trä ner axeln genom tre olika ”hål” med armar till olika delar som alla skall sitta på ett speciellt sätt. Och kuggarna måste gå i varandra så vi måttar så de har lika många kuggar i vardera riktning – centrerar bägge delarna. Efter en del pulande glider axeln sakta ner. Samtidigt gäller det nu att få den i en vinkel så låsskruvarna kommer i de hål i axeln som låser den i position. Det tar en del måttande och försök, men till sist har vi fait-complie. Ett hopsatt vindroder med nya bussningar.
Hela operationen tog nog inte mer än fem timmar, exklusive avbrott för att titta på ett sjölejon som smög sig upp i vassen bredvid marinan och beundra vingarna på en kondor som landat vid flodkanten.
Just det – sen visade det sig att när vi satte ihop vindrodret så var en av armarna som axeln håller inte rak vilket gjorde att kugghjulens position lågfel med två kuggar. Skit samma med detaljerna – vi var tvungna att montera ner alla igen, ta ut axeln – denna gång behövde vi dock inte byta bussningar - och ändra armens position och sätta ihop allt igen. Denna gång gick det lite snabbare, övning ger färdighet. Sen återstår centreringen av vindrodret – men för det behöver vi en mekanisk verkstad som vi lokaliserat, så det är på G.
Idag (skriver detta tidigt på morgonen) skall, förutom båtpul, vi också handla då vi får skjuts till affären. Avfärd blir nog tidigast till helgen.
Det här blev veckans bild på JGnet! Lycka till med allt - vi följer era äventyr!
ReplyDelete/Bernhard